Ik ben de maker


Ik ben de maker van het gedicht                                                          
en schrijf over wat ik observeer
D.w.z. het vertellen van waar ik mij op richt 
Als een snaar doortrillend in dit tijdgewricht
ontstem ik de akkoorden
Maar ik doe het dan met woorden

Ik vertel over
angst, pijn en verlangen -                                                      
En jij bent de ontvanger                                                          
Verliefd zijn is voor mij een bezigheid
Net als houden van;
Maar bespaar me uw te persoonlijke aanhankelijkheid –
want een dichter maakt gewoon poëzie
bovendien, ik ben je moeder niet.

Ik ben de hoogste autoriteit van gevoel
en mijn hart kent ook verlangen.
Verwar het niet met angst of beven als ik tril –
Ik transformeer alleen het huilen van de wolven
tot een lied. Ik ben de vertolker van jouw leven,
of je nou wilt, of niet.


Herschreven gedicht, volgens eigen poëtica. Oorspronkelijk: Hans Verhagen, Ik ben de maker.